hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| روستاهای سمنان در مدار توسعه

سمنان| روستاهای سمنان در مدار توسعه

نقش روستاها در توسعه اقتصادی و درآمدزایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و استان سمنان از ظرفیت روستایی خود به‌خوبی استفاده کرده است. استان سمنان ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۱۴۲ هزار نفر در ۴۶ هزار خانوار در بیش از ۵۴۹ روستای استان سمنان زندگی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: ساخت اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای استان سمنان ۲۴۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است. منوچهر فخری افزود: در استان سمنان ۸۱ اقامتگاه بومگردی وجود دارد که از این تعداد ۷۶ اقامتگاه در روستاها ایجادشده است. او با بیان اینکه روستاهای استان سمنان از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است، تصریح کرد: روستاهای استان پویا و فعال و در رونق تولید و اقتصاد نقش‌آفرین هستند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان بیان کرد: روستاها و عشایر نقشی مهم در عرصه‌های مختلف مانند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و توسعه روستاها، عامل توسعه شهرهاست. منوچهری با اشاره به رانش زمین در حسین‌آباد کالپوش و ویرانی‌های این روستا، ابراز داشت: کارهای خوبی در این روستا با کمک دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند بنیاد مسکن کارهای خوبی انجام داده و تا حدودی زیرساخت‌ها شکل‌گرفته است.

اعطای بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری سمنان با بیان اینکه روستاها مرکز آبادانی کشور هستند، گفت: هزار و ۲ طرح اشتغال‌زایی در استان با اعطای ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات عملیاتی شد. مهدی صمیمیان افزود: با افتتاح هزار و ۲ طرح در روستاهای استان سمنان ۲ هزار و ۴۳۴ شغل ایجادشده است. او ادامه داد: سال گذشته از محل ارزش‌افزوده ۳۱۰ میلیارد ریال پول نقد به‌حساب دهیاری‌ها و ۷۰ میلیارد ریال به‌حساب فرمانداری‌ها برای روستاهای فاقد دهیاری واریز شد. به گفته مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری سمنان، سرانه هر روستایی بر اساس اعتبارات اختصاص‌یافته ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال است. او با بیان اینکه ۱۴۲ هزار نفر از جمعیت استان سمنان در روستاها زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد که ۶ درصد کمتر از متوسط کشوری است. صمیمیان با بیان اینکه ۳۹۵ مدرسه در روستاهای استان سمنان دایر است، اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در مدرسه‌های روستایی استان مشغول تحصیل هستند. مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: بر اساس ماده ۲۷ قانون برنامه ششم طرح روستای بدون بیکار در استان سمنان دنبال می‌شود.

۲۹۸ روستای سمنان طرح هادی اجرا شد

مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان با بیان اینکه طرح‌های هادی یکی از عوامل زمینه‌ساز توسعه عدالت در روستاهاست، گفت: ۲۹۸ روستای استان دارای طرح هادی شدند. علیرضا فلاحی افزود: طرح هادی برای روستاهای استان باید طبق برنامه پنج‌ساله تهیه می‌شد، اما به همت کارشناسان اداره کل بنیاد مسکن تهیه طرح هادی همه روستاهای استان در سال گذشته به اتمام رسید. او با بیان اینکه اعتبارات استانی اداره کل بنیاد مسکن استان سمنان محدود است، افزود: با کارها و تلاش‌های انجام‌شده اعتبار ملی هفت برابر اعتبار استانی به روستاهای استان اختصاص یافت. او اختصاص قیر یارانه برای آسفالت معابر روستایی با مشارکت مردم و دولت را ازجمله کارهای انجام‌شده در روستاهای استان سمنان عنوان کرد و افزود: امسال در قالب اجرای طرح‌های عمرانی مشارکت مردم و دولت ۱۵۳ میلیارد ریال برای آسفالت معابر روستایی اختصاص یافت.

روستاییان مشکل افت فشار آب را اطلاع‌رسانی کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان با بیان اینکه روستاییان مشکل افت فشار آب را اطلاع‌رسانی کنند تا به‌صورت خاص مشکلات پیگیری شود، تأکید کرد: روستاییان با گزارش و اعلام نقاط حادثه‌خیز در مسیر لوله‌کشی آب، می‌توانند از لوله و اتصالات رایگان برای رفع نقص استفاده کنند. منصور کشاورزیان ابراز داشت: اکنون با تلاش کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی تا حد زیادی مشکلات روستاهای استان سمنان در زمینه کم‌آبی رفع شده و اکنون ۳۶ روستای مواجه با کمبود آب استان با معضل اساسی در بخش نگهداری، بهره‌برداری و مدیریت مصرف مواجه است. او خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۳، حدود ۱۵۶ روستا از ۲۸۵ روستای تحت پوشش شرکت آبفار سمنان درگیر آب آشامیدنی بودند، در سال ۱۳۹۴، به دستور رهبری از محل صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای آب و فاضلاب اختصاص یافت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان ابراز داشت: ۸۹ طرح آب و فاضلاب روستایی در هفته دولت امسال با اعتبار ۱۵۱ میلیارد و ۸۵۷ میلیون ریال در این استان افتتاح و کلنگ زنی شد که در هفته دولت این شرکت از لحاظ تعداد طرح‌های آماده افتتاح رکورددار بود.

عشایر تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت می‌کنند

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: امسال برای اولین بار برای توسعه کشت گیاهان دارویی و بهبود معیشت عشایر استان تسهیلات ارزان‌قیمت چهار درصد به عشایر اعطا می‌شود. مراد خادم افزود: کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی بخش عشایری استان سمنان در دستور کار است که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان در این بخش برای جوانان شغل ایجاد کرد. او ادامه داد: افزایش تولید گوشت قرمز در رونق کسب‌وکار در بخش عشایری استان سمنان مؤثر است و با اعطای بسته‌های مختلف حمایتی می‌توان برای توسعه این بخش از اقتصاد کشور گام برداشت. خادم تصریح کرد: عشایر باوجود داشتن تولید مظلوم و دارای کمترین امکانات و تسهیلات هستند، بااین‌حال، بیشترین سهم در تولید گوشت قرمز استان را دارند. او اضافه کرد: حمایت از بخش عشایری سمنان با اجرای طرح‌های مهم زیرساختی و عمرانی در دستور کار قرار دارد و با اجرای آن می‌توان برای رونق تولید در استان گام برداشت. مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه ۱۳ تشکل و شرکت تعاونی عشایری با ۱۴ هزار و ۵۰۰ عضو در استان وجود دارد، گفت: تسهیلات ارزان‌قیمت چهار درصد برای تعلیف دام به تمام تعاونی‌ها اعطا می‌شود. عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، 07/1 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک‌میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد